onsdag 16 juli 2008

Elektronisk tändning steg2

Det visade sig att den tänkta lösning som jag beskrev sista blev för svår att montera så jag har letat vidare för att finna komponenter som är enklare att montera på min Solo motor. Och nu har jag funnit en lösning som jag både provkört och testinstallerat.

Lösningen bygger på en elektronik krets för mindre flygplan som skapar en output till gnistan på 25,000 volt och drar knappt 150 mA. Dock var denna krets endast i sexvolts utförande. Jag hittade en enkel byggsats på ELFA för 160:- kronor som löste problemet med att konvertera 12 Volt till 6 Volt vilket jag nu har monterat i en låda tillsammans med tändmekanismen. Själva tändmekanismen får sin synkpuls via en magnet och ett läsöga som jag vid första testerna monterade (limmade fast) på en snusdosa (så jag enkelt kunde korrigera tändningsvinkeln genom att vrida snusdose locket fram eller tillbaka). De slutgiltiga lösningen bygger på två plexiglas skivor stora som en snusdosa i diameter. Dessa glas har en friktionsfilt mellan sig så att jag kan korrigera när tändningen ska aktiveras, själva magneten monterar jag i plexiskivan genom att borra ett mindre hål på godtycklig plats där magneten passerar läsögat. Jag ska ta några bilder på lösningen så förstår du som läser lite bättre hur det fungerar.

Sammanfattning av första testerna:
Motorn startar direkt på första varvet. (toppen äntligen)
Avgaserna är helt förbrända det sotar ingenting.
Motorgången är 100 % stabil inte det minsta hackande.
Varvning av motorn är betydligt bättre och inga misständningar som tidigare.

Kostnader:
Tändningen inklusive läsöga och magnet ca 1100:-
Konverterings byggsats från 12V till 6V ca 160:-
En låda från ELFA att bygga in allt i ca 125:-
Diverse sladdar och muttrar samt plexiglas ca 200:-

Ikväll ska jag slutmontera och ta bilder på installationen. Helt klart är detta en suverän lösning för båtar med en och två cylindriga (fyrtakts och tvåtakts) motorer som är besvärliga att starta eller där motorn osar mycket och där du vill få en bättre miljöhänsyn. Varför ska vi med antika motorer behöva osa ner hela hamnen eller jäklas med en svårstartad motor :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
väntar med stort intresse på några bilder av ditt tändsystem. Man kan dock inte köpa snus här i Finland utan att känna till svartbörshandlare.

mvh Anders

http://www.linderborg.fi/vene