tisdag 10 juni 2008

Att konvertera till elektronisk tändning från befintlig SEM magnet

Att konvertera till elektronisk tändning.
Jag har haft ett problem med SEM magneten på snipan och nu har problemet vuxit till en punkt då jag känner att det inte är acceptabelt.

Jag kan tänka mig att det finns flera med mig som har samma problem och vissa står ut med en motor som inte alltid startar eller trilliskas ibland så även jag, men efter helgens bravader så fick det vara nog :-)

Vad vill jag göra: Bli av med SEM magnet tändning för alltid
Varför: Hopplöst att få fram delar (nästan) eller svindyra blocket försäljare som bara luras.
Lösning: konvertera till elektronisk tändning och ny tändmagnet.

Tänkbara vinster: En mer miljövänligare motor (genom bättre verkningsgrad) samt slippa brytarspetsar och dåliga magneter som i sin tur ger en fjuttig gnista på låga varv och vid start.

Jag har surfat runt och läst i olika forum, ringt vänner med bra motorkunskap genomgående så får jag lika många råd som antalet frågor.

Det som slutligen gjort att jag känner för det spåret jag är inne på nu är
a) att kostnaden är ganska rimlig
b) arbetsinsatsen kommer förhoppningsvis vara begränsad. (hmm ja ja vi får se… :-)

Bilden visar den gamla SEM magneten där jag funderar på att ersätta befintlig lock med "rotor kittet", Själva SEM-huset har en stabil axel och det behövs eftersom toleransen är ganska liten mellan givaren till tändningen för det brytarlösa systemet.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Lars! Jag läste om dina problem med magnettändning och kan berätta att även jag har haft sådana. Jag använde mig av en tändspole från en gammal Volvo och behöll magneten som fördelare till min 2-cyl FM-motor. Operationen förutsätter naturligtvis att du har någon form av strömförsörjning till tändspolen. Jag hade en Dynastart som laddade batteriet så där var inget problem.
Lite pyssel är det men det går att lösa även om det kanske inte är den mest eleganta lösningen på en gammal allmogebåt.
MvH
Magnus

Erik Gyllenswärd sa...

Hej Lars!
Blev väldigt glad när jag såg din blogg. Har nyss köpt en segelbåt men haft stora problem med motorn. Hade nästan givet upp när jag såg din blogg. Har också stora problem med tändningen men även förgaseren som är en äldre typ med inbygd bränslepump. Funderar på att köpa en ny förgasare. Du kanske har några bra uppslag. Min motor är en äldre Götamotor, två cylindrar men med generator/startmotor så jag har 12 volt att tillgå. Så till min fråga varför valde du inte lösningen som du visade i bloggen i Juni från Workz. Känns som en väldigt enkel lösning där den befintliga installationen utnyttjas. Mvh Erik Gyllenswärd, 0707692370

Lars sa...

Hejsan och tack för ditt mail det är många som skriver till mig med anledning av SEM magnet problem. Förgasar frågan är jag helt novis på vad jag dock vet är att vissa förgasare kräver självfall på bränslet dvs att bränsletanken skall sitta högre än förgasaren. Många båtägare förändrar tankinstallationen över tiden och glömmer bort detta viktiga faktum och då kan det fungera bra tills nivån på bränslet hamnar under förgasarnivån. När ett bränslesystem då inte längre får självfall så uppstår plötsligt intermittenta fel och problem som kan vara extremt svåra att felsöka. Om du idag har liknande problem pröva att köra motor med självfall på bränslet tex genom att tillfälligt placera en (lånad) bränsletank på däck och tillfälligt koppla in en bränsleslangen till förgasaren. (initialt så måste du naturligtvis få bort luftbubblor i slangen innan det kan fungera som det ska).

Nu till din fråga. Workz lösningen eller liknande andra märken är bra eftersom dom själva genererar ström. Problemet i mitt fall var att jag saknande en axel som skulle passa mot den magnet som skall rotera, och att hela installationen skulle bli för klumpig för min motor. Men självklart skall du välja den väg som känns bäst för din motor. Med den lösning jag själv har idag så behöver jag bara bekymra mig om att synkmagneten (den som talar om för elektroniken att nu ska det komma en gnista) roterar och det löste jag genom att skära ut två plexiglas skivor (som jag monterade på samma exel som vattenpumpen) där jag borrade ett litet hål för att placera synk magneten.

Om du ska testa Workz lösningen så kan du säkert köpa in varorna på öppet köp då kan du enklare konstatera om den lösningen är genomförbar. Du skriver inget om själva tändproblemet med din motor ?. Det är ovanligt att man har fler än ett problem samtidigt om det inte är så att det skett modifieringar på din båt nyligen. Har du kompression och du får bränslet att flöda då kan jag nästan lova dig att tändningsproblemet är ett minne blott när det är klar.

Det krävs dock lite petnoggrannhet när du skall ställa in tändningen. Men initialt kan du känna av kolvens övre läge med en strumpsticka som du stoppar in där tändstiftet sitter och sakta rotera svänghjulet tills du har kolvens övre läge (markera med lite färg på svänghjulet var detta läge befinner sig). Därefter kalibrerar du den nya tändelektroniken så att du får gnista vid kolvens övre dödläge) Placera därefter tändstiftet på motorblocket med tändhatten på och kör runt motorn, om det kommer gnista vid varje läge då synkpulsen skall ge gnista då är allt klart. Om du inte får någon gnista då har du antingen monterat magneten för långt ifrån läsögat eller att elektroniken saknar ström. Skruva därefter tillbaka tändstiftet och testa att motorn startar vilket den kommer göra om du har kompression och bränsle. När du vet att allt fungerar så bör du ändra tidpunkten för exakt när tändningen sker. Du bör ställa in tändningen så den skickar iväg en gnista ca 7-15 grader innan kolven når sitt absoluta övre läge om du vill få ut 100% kraft. Jag körde dock första sommaren men den enklare varianten av tändningsvinkel dvs kolvens övre läge endast. Hur du ställer tändvinklar (finns justeringar) går att läsa på min blogg.

Lycka till och ge inte upp. Är det ett strikt tändningsproblem du har då finns lösningen på ditt problem.

Vänligen
Lars Hedberg

Anonym sa...

Var kan man köpa detta brytarlösa system till sem magneten?

Lars sa...

Du kan kontakta mig på lars.hedberg@gmail.com så ska jag skicka dig alla uppgifter.
Vänligen
Lars Hedberg