torsdag 17 juli 2008

Elektronisk tändning forts


Så här ser min hemmabyggda lösning ut innan den monterats in i båten. I själva lådan (7 * 14 cm) finns dels en krets som konverterar ner 12 volt till 6 volt samt styrelektronik för när gnistan skall skickas iväg till tändstiftet och den elektroniska tändspolen. Det behövs inga andra externa komponenter. Dom två plexi skivor som visas längst ner kommer monteras ihop så jag enkelt kan vrida dem mot varanda om jag i framtiden behöver ändra tändläget. I själva plexiglaset borrar jag ett hål 5 mm där en liten magnet monteras i hålet med hjälp av lim. Skivan monterar jag senare på vatten pumpen som går på en axel från motorn. När magneten passerar läsögat så skickas en gnista till tändstiftet. Enkelt och smidigt.

När jag monterar in allt i båten så ställer jag in läsögat med hjälp av plexiskivorna så att kolven är på sitt högsta läge när magneten som sitter i plexiskivan är mitt för läsögat. Viktigt att montera allt stadigt då avståndet mellan läsögat och magneten är ca 1 mm.
- - -
För er som inte vill använda el i båten så kommer här lite fakta om strömförbrukningen.
* Kretsen som ska skicka gnista till tändstiftet inkl allt behöver 3,6 volt till max 6 volt och då får du en gnista tilltändstiftet på ca 25,000 volt.
* Strömförbrukning ca 250 ma vid 12000 varv (vilket knappast behövs till en gammal motor typ Solo, Albin Göta eller liknande) och i mitt fall kanske jag kör 800 varv / minut vilket bör ge en strömförbrukning på 25-45 mA.
* Viloströmär 12 till 18 mA dvs om kretsen inte skickar någon gnista.
Med några vanliga ficklampsbatterier bör strömmen räcka till 12-24 timmar oavbrutet båtkörning på en batteriladdning beroende på omgivningstemp.
Rotorkit som jag beskriver längre ner i Bloggen är självgenererande på El vilket självklart kan vara en fördel. Dock blev installationen för komplex för min del. Därav att jag valde detta alternativ.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant lösning

Jag har beskrev ju mitt problem på Träbåtsakuten igår, detta känns som en mycket intressant lösning för min SOLO S-21B. Sitter i en knappt 5 meter lång gotländsk enmänning som nu ligger i vattnet igen efter ca 8-10 år på land. :-)

Är inte så bra på lödning och elektronik men allmänt händig, tror du att man lklarar av detta projekt utan att vara specialist.

/ Jörgen

Lars sa...

Jag kanske kan hjälpa dig beroende på när du ska montera in lösningen.

Om du epostar mig en bild på platsen där din SEM magnet sitter idag så jag ser hur en installtion kan genomföras så kan jag enklare ge dig tipps. Du behöver inte löda något i steg ett. Jag genomförde först en installtion på motorn där själva tädningen drivs av några vanliga ficklamps batterier. Det är min rekomendation till dig oxå. Då är du igång blixtsnabbt (samma dag) och kan testa att allt känns bra.

Du när mig på epost: lars.hedberg@gmail.com