måndag 13 augusti 2007

Solo H22 (motor) historik


När väl motorn var urplockad så var det dags för efterforskning, dvs vem kan tänkas ha en manual, eventuella reservdelar (dock sa säljaren att motorn fungerade …. Hmmm).

Efter lite sökningar via Google så finner jag massor av länkar och referens material, bla på den här länken http://www.gotamotor.se/solo.htm

Jag hade konstaterat att motorn var en Solo H22 som är tillverkad på Bröderna Skoogs Motorfabrik i Borlänge, som under nära 60 år tillverkade SOLOMOTORN, Woow!!.

På wbben kan man bla läsa:Den 15 september 1932 skickdes ett cirkulärbrev ut från fabriken till alla försäljningsombud:"Denna säsong kan Ni erbjuda alla motorbehövande nya förbättrade typer av Sololättviktsmotorerna. Vi har nämligen lagt upp en ny typ, typ H. Denna typ ersätter förutvarande typ F och utgör en förbättring av denna typ."Av de båtmotorer som överhuvudtaget har gjorts i Sverige, blev Solo typ H en av de mest sålda och uppskattade.

-Yes det var en sådan motor som sitter i snipan som jag köpt.

Finns det någon som övertog lager och service på motorer från solo. Lite längre ner på sidan om Solo-historiken går att läsa:

Den sista större förändringen som vidtogs på H-modellerna skedde i november 1965. Trots att orderingången fortfarande var ganska god, hade luften gått ur företaget. 70 % av fabrikationen hade gått på export. Priser och moms hade förändrats och lönsamheten hade försvunnit. Tillverkningen upphörde definitivt julen 1966, och efter ett halvårs stillestånd såldes Bröderna Skoogs Motorfabrik och tillverkningsrätten för Solomotorerna till Osby Pumpindustri med Götamotor i Osby. Överlåtelsen skedde den 28 juni 1967. Totalt hade då omkring 45 000 motorer tillverkats vid fabriken i Borlänge.

Nu viste jag iaf vart jag skulle leta efter reservdelar :-)
PS, jag fick också stor hjälp (i efterforskning) från duktiga båtglada utlandsvvenskar (USA) på http://www.boatdesign.net/

Inga kommentarer: